25 aastat tegutsemist on ühe Eesti ettevõtte jaoks märkimisväärne verstapost. Metallitöötlusseadmetega tegelev Merec-Tööstuse OÜ on selleni jõudnud sihipäraselt tasa ja targu tegutsedes.

 Kui ettevõte 1993. aastal loodi, oli seis soodne: tühi turg ootas tegutsejaid. Nüüdisaegset metallisaagimistehnikat tol ajal Eestis ei müüdud. Eesmärk oli panustada maksimaalselt: tuua maale seadmeid ja tarvikuid, pakkuda hooldust ja remonti. Alustati metallilintsaagide, saelintide ja metallitöötlusemulsioonidega. Ajapikku lisandusid keevitusseadmed, elektromagnetkinnitusega puurmasinad, tööstuslikud puurpingid, gaasilõikus- ja kuumutusseadmed, faasimismasinad ja mitmesugused kulutarvikud.

 

Merec hakkas Eestis esimesena tööstusseadmeid pangaliisinguga müüma. Pangad olid senini tegelenud ainult autoliisinguga ja esimesed seadmeliisingud vormistati automüügiblankettidel. Riikliku registreerimismärgi, käigukasti tüübi ja veoskeemi lahtritesse ei osanud pangatöötajad midagi kirjutada. Algusaastatel pakkus ka Merec ise paljudele alustavatele väikeettevõtetele järelmaksu võimalust. Kui ikka olid selge silmavaatega ja hea plaaniga tõsiseltvõetavad mehed, kellest oli näha, et neil oleks häbi võlgu jääda, saadi alati kokkuleppele.

KVALITEET VERSUS ODAV „HIINAKAS”

Olulisim märksõna on seejuures kvaliteet. Kõik tooted on hoolikalt valitud, rõhku pole pandud odavale hinnale, vaid töökindlusele ja pikaealisusele. Sellist mõtet, et tuua Hiinast konteiner või paar soodsaid tööpingisarnaseid tooteid ja need siin kõva kasumiga maha müüa, pole kunagi isegi arutatud – mainekahju oleks suurem kui sellest saadav tulu. Samas on alati olnud kliente, kes astuvad uksest sisse ja soovivad oma soodsalt ostetud „hiinaka” vastupidava ja toimiva toote vastu välja vahetada.

ETTENÄGELIK TEGUTSEMINE

Tasapisi hakkas kogu ettevõtmine kulgema, 2000ndate algusest ehitusbuumi lõpuni oli muidugi kiirem periood. Siis oli peamiselt tegu ehituskonstruktsioonide tootjatega, masinaehitusega tegelevad firmad hakkasid tekkima või kujunesid ümber pärast ehitusbuumi. Buumi ajaks oli firma juba piisavalt varusid kogunud ja otsustati mitte laieneda. Käibe järsku kasvu suudeti hallata olemasolevate töötajatega ja üldise laienemismölluga kaasa ei mindud. Tegutseti ettenägelikult ja nii jäid ka buumijärgsed tagasilöögid olemata. See hoidis ettevõtte stabiilse ja elujõulisena.

Kaadri voolavust pole siin ettevõttes samuti nähtud. Töötajaid koolitatakse ise, sest seadmed on lihtsad. Oluline on hea tehniline taip, et aru saada, kuidas masinad toimivad. Võib öelda, et kõik töötajad on firma kuldvara.

RÕHK KVALITEEDIL JA VASTUTUS KLIENDI EES

Algusaastatel oli edu aluseks kindlasti asjaolu, et ühena esimeste seas pandi rõhku seadmete varuosade saadavusele ja põhilised varuosad telliti lattu. Kui kliendil tekib vajadus, siis saab ta seadme kulunud osa kohe asendada ja tootmine ei seisku. Tootmise puhul ei ole pikk seisak mõeldavgi. Juba mõni päev tööseisakut võib tähendada, et oled lootusetus ajahädas.

Saemasinad MEP ja FMB tuuakse Itaaliast ja Bomar Tšehhist. Itaalia on tuntud disainimaana, ent ka metallitöötlusseadmete valdkond on seal väga kõrgel tasemel, eriti just väiksemamõõduliste metallitöötlusseadmete vallas.

Bomari rajasid Austria insenerid Tšehhis Brnos ČZ tehases. Omal ajal oli kogu tootmist seal muidugi odavam üleval pidada, kuid praeguseks on hinnad kogu Euroopas ühtlustunud. Keevitusseadmed tulevad Soomest, Prantsusmaalt ja Itaaliast (Wallius, GYS ja Sincosald). Magtroni puurimisseadmed on pärit Inglismaalt, Rootsist ja Saksamaalt puurpingid (Strands ja Alzmetall) . Keevitusfaasi tegemise masinad N.K.O. on Tšehhist, gaasilõikus- ja kuumutusseadmed Harris aga USAst, Lenoxi saelindid tulevad USAst ja Honsbergi omad Saksamaalt.

Oluline on oma tööd hästi teha, olla aus ning pakkuda kvaliteetset teenust ja toodet. Stabiilsuse aluseks on oma tegemiste ja jõudude optimeerimine, tänu millele pääsed ka buumijärgsetest koomaletõmbamistest ja muudest tõmbetuultest. Klassikalise kapitalismi seisukohast pole see ehk kõige õigem, aga nii on toimetatud. Palju ettevõtteid läheb liiga kiire kasvu nahka, sest paljusid asju ei osata ette näha.

Odav Aasia on paljude jaoks justkui müstiline võlusõna – täna müüd kümme asja, homme tahaks müüa 100, aga kas oled suuteline kogu kupatust haldama? Ja kvaliteetset kaupa ei saa ka Aasiast odavalt. Müügi kümnekordne kasv tähendab sellisel juhul tihti ka rahulolematute klientide arvu kümnekordistumist. Eesti on väike riik ja uusi potentsiaalseid kliente eriti juurde ei tule. Kaotatud usaldusväärsust on raske, kui mitte võimatu taastada.